Generációváltásnak azt a folyamatot nevezzük a családi vállalkozások életében, melynek során, jellemzően a tulajdonos-ügyvezetők, átadják az irányítást egy utódnak. Ezek leggyakrabban a társaság alapítói napjainkban. Jellemzően azokat a cégeket tekintjük generációváltás előtt álló cégeknek, melyekben a az elkövetkező tíz évben esedékessé válik a cég irányításának átadása.
Szerepe a családi vállalkozások működésében
A generációváltás egy olyan folyamat, amelynek során egy vállalkozásban a tulajdonosok, legtöbbször az alapítók, átadják az irányítást és a tulajdonjogot egy családon belüli vagy kívüli utódnak. Az OPTEN kutatásából kiindulva, várhatóan a következő tíz évben fog megtörténni azoknak a családi vállalkozásoknak a generációváltása, ahol az alapító tulajdonos a rendszerváltás után, az 1990-es években hozta létre cégét. Ez a folyamat fontos része a vállalkozás fenntarthatóságának és hosszútávú sikerének.
Generációváltás kihívásai és jelentőségük
A generációváltás nem csupán az irányítás és a tulajdonjog átadásáról szól. Az átadással járó változások és kihívások kezeléséről is, ilyen például a bizalmi jellegű problémák vagy a konfliktusok kockázata. Egyes kutatások szerint a generációváltási kisérletek 80%-a kudarcot vall, mely gyakran a cég működését is veszélybe sodorja. Az új vezetőnek meg kell ismernie a vállalkozás működését és kultúráját, fel kell készülnie a kihívásokra, amelyekkel a generációváltás járhat. Fontos, hogy a belső generációváltás esetén mind az idősebb, mind a fiatalabb generáció együtt dolgozzon a vállalkozás érdekében. Fontos a mindkét fél számára előnyös megoldások megtalálása.
Megoldások
A generációváltás a vállalkozás értékének növelésében is fontos szerepet játszik. E folyamat során is esedékes lehet a cég piaci trendekhez és a gazdasági környezethez való alkalmazkodása, az innovációja, nemzetközi terjeszkedése, digitalizációja és az üzleti folyamatok fejlesztése.