

Mátyásfalvi Kristóf
- febr. 14.
- 1 perc


Mátyásfalvi Kristóf
- jan. 23.
- 3 perc


Horváth Máté
- jan. 16.
- 2 perc
Az Átvilágítás (angolul Due Diligence vagy DD), egy olyan jellemzően független harmadik fél által végzett folyamat, amelynek célja az adott üzleti lehetőség vagy befektetés alaposabb áttekintése. Az érdeklődők megismerhetik az adott üzleti lehetőség jogi, pénzügyi, piaci és technológiai helyzetét, valamint mérlegelhetik annak előnyeit és hátrányait.
Az átvilágítás során a befektető, jellemzően jogászok, auditorok és egyéb tanácsadók segítségével, igyekszik minél pontosabb képet kapni az általa megvásárolandó cég üzleti, jogi és pénzügyi helyzetéről. A folyamat hosszadalmas, akár hetekig vagy hónapokig is tarthat, hiszen a vizsgálat során sokrétű információt gyűjtenek össze az átvilágítók. Ilyen lehet például a cég üzleti tevékenysége, piaci helyzete, szervezeti felépítése, pénzügyei, ügyfél és beszállítói kapcsolatai és szerződései, informatikai rendszerei, és még sok egyéb terület is.
Az adatok begyűjtésének általában kétféleképpen szokott történni: adatszobával (a cégeladó által előre összegyűjtött, rendszerezett dokumentumok formájában, melyeket az átvilágítást végzőknek átadja) és egyedi adatgyűjtés (az átvilágítást végző fél bekéri és összegyűjti az adatokat).
A Due diligence vizsgálat eredménye egy elemzés vagy report, amely a talált információkat összefoglalja, a felfedezett rizikókat jelöli illetve javaslatokat ad arra, hogy ezek a kockázatok hogyan kezelhetőek.
Az Átvilágítás gyakran használatos a tranzakciók, így külső generációváltási kivásárlások során is, amikor a cég tulajdonjoga átkerül az alapító generációtól az új generációt képviselő új tulajdonoshoz. Egy ilyen tranzakciónál az átvilágítás biztosítja, hogy a vevő biztos lehessen abban, hogy a vásárolt javak értéke és azok működési feltételei megfelelnek az elvárásainak
Olvasson további témákról itt: